
Бъдещото никога не е било по-близо до нас благодарение на скоростното развитие на новите технологии. Прогнозите са, че не след дълго всички ще се возим на автомобили задвижвани с електричество.
Но дали прогнозите на футуристите ще се сбъднат и каква е причината световни компании да инвестират милиарди в технологични разработки? Едно е сигурно – технологиите на електрическите автомобили се развиха мълниеносно през последните десетилетия и няма изгледи да спират. В момента пробегът на електрическите коли, които са произведени скоро е с цели 70% по-висок от тези, които са произведени през 2011г.

Електрическите автомобили, които се наричат още електромобили, разполагат с двигател, който се захранва изцяло с електричество. Те се различават от хибридите, които имат двигатели с вътрешно горене. Най-много електрически автомобили се срещат в САЩ. На второ място по брой електрически автомобили е Япония и след нея е Западна Европа. В Китай все още не са се популяризирали напълно.

Първите прототипи на електрически автомобили се появяват още през 1835г. През периода между края на 19-ти и началото на 20-ти век славата на електрическите автомобили нараства. След това обаче електрическите автомобили биват позабравени.
Това се дължи на факта, че технологиите на двигателите с вътрешно горене изживяват напредък и се увеличава масовото производство на бензинови автомобили на ниски цени, които завземат пазара и изместват електрическите автомобили.

През 1980г. света преживява енергийна криза, което отново приковава интереса към електрическите автомобили като екологична алтернатива, но не за дълго. Тези модел коли така и не биват пуснати в масово производство, както стоят нещата и с редица от електрическите модели автомобили през 21-ви век.
От периода на 2008 насам се наблюдава едно съживяване в произвеждането и търсенето на електрически коли.

Това се предизвиква отчасти от факта, че цените на петрола се увеличават. Както и благодарение на развитието в технологиите за производство на контролери и акумулатори, както и нуждата от намаляване на количеството парникови газове в атмосферата. От цената на акумулаторите зависи и това с каква степен ще се развиват електрическите автомобили. Във връзка с това и производителите на електрически автомобили са изградили съвместни предприятия с известни марки батерии като например Volkswagen AG със Sanyo Electric и Nissan Motor с NEC Corporation.
Audi e-tron

Това е серия автомобили с футуристична концепция. Показани са за първи път пред публика през 2009г. Има опция за електрическо или хибридно задвижване и съдържа части от дизайна на спортния модел автомобил Audi R8. Автомобилът има време за зареждане от 6 до 8 часа. Дължината му на пробег след едно зареждане е 240 км.
След 2009г. автомобилният производител презентира още концептуални автомобилни модела Audi e-tron, които взаимстват от дизайна на модели масово производство като Audi A1 и Audi A3.
BMW
Максималната му скорост е 150 км. в час. Ускорява от 0 до 100 км. в час за под 8 сек. Седанът побира общо 5-ма пътници. Батерията му издържа до 4 часа с едно 240V зареждане и постига пробег от 160 км.

Миниван Kia Ray
Постига ускорение от 0 до 100 км. в час за под 16 сек. Максималната скорост на автомобила е 130 км. в час. Издържа 25 минути след зареждане от станция за бърз заряд и 6 часа след зареждане от домашна инсталация от 220 V. Постига общо 139 км. пробег след едно зареждане.

Smart ED
Постига максимална скорост от 120 км. в час. Ускорява до 50 км. в час за 6,5 сек. Побира двама човека. Постига общ пробег от 110 км. с едно зареждане и батерията му издържа 4 часа след зареждане с L2 зарядно.

REVA i(Ind.)
Автомобилът побира общо 4-ма пътници и развива максимална скорост от 80 км. в час. Издържа около 8 часа с едно зареждане. Пробегът с едно зареждане достига 80 км. в час.

Tesla Roadster
Максималната постигната скорост за автомобила е 217 км. в час и постига максимална скорост от 97 км. в час за 3,9 сек. Побира 2-ма възрастни. Произвежда се през периода 2008 до 2018г. Издържа 3 часа след едно зареждане и постига 320км.

Tesla Model S
Този модел електрическа кола идва с 60kWh батерия, която се зарежда на 80% за близо 20 мин. от суперзарядната мрежа. Постига 335 км. след едно зареждане. Съществува на пазара от 2013г. Има втори подобен модел Tesla S, който е с батерия 85 kWh, но издържа малко повече километри след едно зареждане – 426 км. в час. Този модел се продава на пазара от 2012г.

Think City
Този практичен за града модел е произведен от норвежкия производител Think Global съвместно с Valmet Automotive. Постига максимална скорост от 100 км. в час за общо 4 броя пътници. Достига 170 км. в час след едно зареждане. Има го на пазара от 2008 до 2012г.

VW e-Golf
Постига максимални 138 км. в час. Ускорява от 0 до 100 км. в час за 11, 8 сек. Побира 5-ма човека и разполага с бордово зарядно. С едно зареждане достига от 130 до 190 км. и се появява на масовия пазар през 2014.

VW E-up!
Автомобилът достига максимална скорост от 135 км. в час. Прави ускорение от 0 до 100 км. в час за 11,3 сек. и побира 3-ма души. Постига до 160 км. в час и е на пазара от 2013г.

Renault Zoe
Максималната му постигната скорост е 140 км. в час. Постига ускорение от 0 до 100 км. в час за 11 сек. Побира 5-ма пътници и е оборудван с бордово бързо зарядно от 43kWh, което се зарежда за 30 мин.

Разбира се както е с всичко, електрическите автомобили също имат своите предимства и недостатъци. Нека разгледаме някои от техните основни предимства: