Сега паркинг Park and Fly идва с нови новини. Паркингът вече предлага услугата зареждане на електрически автомобили с Plug in (плъгин) контакти, което е доста практична опция за притежателите на електрически автомобили. За момента паркингът предлага само обикновено зареждане с контакти Plug in, но много скоро ще разполага и с по-модерни клетки.
Plug in хибридните автомобили са последната модна тенденция в развитието на автомобилните технологии. Познати под английското наименование plug-in hybrid electric vehicle или съкратено (PHEV). Бензиновият или дизеловият двигател на някои модели plug in автомобили вместо за задвижване на колата се използват за повторно зареждане на батериите. Този тип автомобили се наричат автомобили с удължен пробег (на англ. Extended-Range Electric Vehicles) или накратко EREV. Техните батерии се зареждат чрез помощта на електрическата мрежа.
Зареждането чрез Plug in контакти вече сериозно навлезе в съвременния ни начин на живот и е необходимост за притежателите на хибридни автомобили. По този начин се зареждат Plug in автомобилите. За повечето от нас технологията на зареждане на plug in хибрид автомобилите, може да изглежда нещо напълно ново, но всъщност тя съществува от повече време, отколкото си мислим. Интересен факт е, че plug in хибридът вече навърши 120 г. Това страхотно инженерно постижение определено промени живота на много водачи на автомобили и го направи по-лесен и практичен.
Тези от вас, които не знаят какво представлява зареждането с Plug in контакти и какво представляват plug in хибридните автомобили, в тази статия ще узнаете интересна информация за тях.
Електрическите превозни средства не са само автомобили, а има също и хибридни мотоциклети, влакове, камиони, микробуси, а дори и бронирани хибридни превозни средства.
При тях двигателят с вътрешно горене играе главна роля, а пък електромоторът има по-скоро спомагателна функция. Автомобилът се задвижва с ток в моменти на ниска скорост или такива, когато не е необходима повече мощност. Бензиновият двигател започва да работи чак тогава, когато се нуждаем от повече ускорение и конски сили. В този момент и батерията на електрическия мотор се зарежда от това количество енергия, което е отделено за спиране на автомобила.
Предимството им е, че са наистина икономични, тъй като при тях електрическото движение допринася за повишаването на мощността на двигателя. Едни от най-бързите спортни хибридни автомобили са Porsche 918 Spyder . Автомобилът ускорява от 0 до 100 км. в час за около 2.5 сек. Освен това той може да издържи до 28 км. само на ток. Спортният хибриден модел McLaren P1 пък постига електрически пробег ог 10км. след едно зареждане.
И обикновените хибриди и plug in хибридите имат електрически мотор и двигател с вътрешно горене. Обаче за разлика от стандартните хибриди, plug in хибридите имат по-големи батерии, които се зареждат чрез специална зарядна станция от електрическата мрежа. Техният максимум пробег след едно зареждане е 80 км. в час.
Хибридните електрически автомобили, също както обикновените електрически автомобили, разполагат с батерия, която се зарежда от мрежата или от зарядни станции. Но наличието на двигетел с вътрешно горене е това, което е различното при хибридните автомобили. Той се превръща в нещо като електрически генератор, когато зарядът на батерията спадне.
В зависимост от съответния модел хибридните коли имат около два пъти по-малък разход на гориво в сравнение с автомобили с двигател с вътрешно горене, които са със същия горивен капацитет и размер.
Plug in хибридните автомобили съдържат в себе си всички плюсови качества на електрическите автомобили, но комбинирани и с главните качества на конвенционалните коли.
При условия на градско каране plug in автомобилите използват главно ток, а след като заряда на батерията намалее, двигателят поема отговорност за работата по задвижването до момента на намиране на станция за зареждане. Той също може да има задачата на генератор, който да презареди батериите в движение .
Ако разполагаме с plug in хибриден автомобил, който се движи с биогориво като биодизел или етанол например, може напълно да се пропусне използването на петролни горива.
Историята на зараждането на plug in автомобилите е доста интересна. Първият plug in автомобил се появява през 1898г. благодарение на идеята на самоукия инженер Фердинанд Порше. Благодарение на него и се заражда и марката Volkswagen. В град Маферсдорф, днешна Чехия, започва работа при известния майстор Лудвиг Лоне, който се занимава със създаване на каляски. Задачата за Фердинанд Порше била една – да създаде автомобил. Така инженерът прави първата машина, която се задвижва чрез електричество. Този факт е доста изненадващ за широката публика по това време.
Обаче първият автомобил, който инженерът създава не се оказва доста практичен за каране. Тъй като той има големи по размер и с голяма тежест оловно-киселинни акумулатори, към общото тегло на колата от 4 тона се добавят още 1.8 тона. Поради тази причина и Порше зарязва този проект и се захваща със създаването на Lohner-Porsche Mixte Hybrid. Този модел автомобил разполага с двигател от марката Daimler. Той се свързва чрез генератор, от който се захранват електромоторите.
Във всяко едно колело има по един такъв генератор. Този автомобил развива 56 км. в час, което е впечатляващо постижение за историческия период. Автомобилът поставя няколко рекорда за скорост в Австрия и през 1901г. и спечелва рали състезание в Екселберг. Тогава се произвеждат 300 бройки от този модел автомобил, което е впечатляващо за периода.
Обаче недостътъкът на качествени батерии и проявата на агресивна политика от страна на петролните компании принуждават производството на хибридни автомобили да спре за близо един век.
Обаче благодарение на американския професор Андрю Франк концепцията за хибридните автомобили отново се връща към живот през 1969 г. Той публикува статия за хибридните автомобили в списание Popular Science. Доста по-късно след края на 2000-та година се стартират няколко пилотни проекта за plug in хибридни автомобили от автомобилни компании.
Китайската компания BYD стартира за първи път масово производство на хибриден автомобил. Към настояща дата се предлагат около 50 модела plug in хибридни модели автомобили. От тях повече от 820 000 бройки хибридни автомобила са продадени.
Plug in хибридите си приличат със стандартните хибридни автомобили. Те също като тях се делят на 3 главни вида: серийни, паралелни и серийно-паралелни още (наречени комбинирани). През последното десетилетие най-вече преобладават стандартните модели хибридни коли като Toyota Prius например.
При този тип автомобили задвижването се извършва от електромотор, а пък генераторът, чиято роля е да произвежда електричество, се захранва от двигател с вътрешно горене.
Могат да се задвижват посредством два агрегата – един електрически и един с вътрешно горене.
Те работят и по двата вида начини, както серийните и паралелните.
При всички положения и двата вида автомобили: електрически и plug in хибридни намаляват разходите ни по гориво и допринасят за опазването на околната среда.